Poliisi tutkii Keski-Uudellamaalla Hyvinkäällä tapahtunutta väkivaltarikosta, jonka uhri on 14-vuotias nuori. Itä-Uudenmaan poliisilaitokselta kerrotaan, että nuorukainen ryöstettiin heinäkuun puolivälin jälkeisellä puoliskolla junamatkan päätteeksi. Poliisi tutkii tapausta törkeänä ryöstönä.
Tapauksen tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Sampsa Aukio kertoo tapahtumien saaneen alkunsa perjantaina 18. heinäkuuta Hyvinkäällä, kun nuorukainen oli noussut junasta noin kello 22.30 aikaan. Samanaikaisesti junasta oli poistunut kolme nuorta miestä, jotka olivat nousseet kyytiin Keravalta.
– Kolmikko oli käskyttänyt nuorukaisen läheiseen puistikkoon ja uhannut häntä teräaseella. Nuorukaisen oli käsketty riisumaan vaatteensa ja antamaan puhelimensa ja lompakkonsa, Aukio jatkaa.
Tämän jälkeen nuorukainen oli päässyt pois tilanteesta, kävellyt kotiin ja ilmoittanut asiasta vanhemmilleen, jotka soittivat asiasta Hätäkeskukseen. Varkaiden haltuun jäi muun muassa uhrin puhelin, lompakko, vaatteita, kengät ja lippis.
– Poliisi pääsi epäiltyjen tekijöiden jäljille omien tutkimustulostensa perusteella ja kaikkien epäiltyjen henkilöllisyys on poliisiin tiedossa. Heidät on vangittu todennäköisin syin epäiltynä kyseiseen tekoon ja suurin osa anastetusta omaisuudesta on saatu palautettua omistajalleen, Aukio sanoo.
Kolmikkoa epäillään törkeästä ryöstöstä ja yhtä heistä myös oikeudenkäytössä kuultavan uhkaamisesta. Tämä epäilty oli uhannut uhria tappamisella, jos tämä kertoo asiasta poliisille.
– Kulunut kesä on sujunut melkoisen rauhallisesti. Helteiden aikaan vakavien rikosten määrä kasvoi hetkellisesti, mutta niidenkin tapausten tutkinnat ovat jo loppusuoralla, Aukio kertoo.