Lounais-Suomen poliisi kohtasi kesän aikana yli 200 päihtynyttä skuuttailijaa

Niin sanottuja ”kaksi päällä -skuutteja” poliisi on tavoittanut Lounais-Suomessa kesäkuun puolestavälistä elokuun loppuun yhteensä 327 kappaletta, eli noin neljä päivässä. Valtaosa näistä, 265 kappaletta, on tavattu Turussa.





Lounais-Suomen poliisin skuuttivalvonnassa on jäänyt kiinni yli 200 päihtynyttä kuljettajaa kesän aikana. Mikroliikkumisen lainsäädännön voimaantulo kesäkuussa aiheutti muutoksia kevyiden sähköajoneuvojen käyttämiseen ja poliisin liikennevalvontaan. Lounais-Suomen poliisilaitokselta kerrotaan, että poliisi on kirjoittanut poliisilaitoksen alueella, johon kuuluvat Satakunnan ja Varsinais-Suomen maakunnat, satoja uuden lain mahdollistamia seuraamuksia muun muassa päihtyneille kevyiden sähköajoneuvojen kuljettajille.

Uuden lain myötä kevyen sähköajoneuvon kuljettaminen päihtyneenä kiellettiin. Jos kuljettajan veren alkoholipitoisuus on vähintään 0,5 promillea tai hän on liikenteessä huumausaineen vaikutuksen alaisena, voi poliisi määrätä kuljettajalle 200 euron suuruisen liikennevirhemaksun.

Lue myös:  Turun Jäkärlässä tapahtuneen epäillyn henkirikoksen esitutkinta on valmistunut - Epäilty on vapautettu

Lounais-Suomen alueella poliisipartiot ovat määränneet päihtyneille kuljettajille liikennevirhemaksuja 17. kesäkuuta ja 31. elokuuta välisenä aikana yhteensä 213, joista Turussa 140 kappaletta. Päihtyneille skuuttikuskeille seuraamuksia kirjoitetaan siis keskimäärin noin 20 viikossa.

Ylikonstaapeli Vesa Hanski Lounais-Suomen poliisista kertoo, että ehdottomasti suurin osa päihtyneistä kuskeista tavataan ilta- ja yöaikaan suurimpien kaupunkien keskustoissa.

Hänen mukaansa kiinni jääneet kuljettajat ovat pääosin tietoisia lakimuutoksesta, mutta ovat silti päättäneet lähteä päihtyneenä liikenteeseen. Päihtynyt kuljettaja ei aina ymmärrä, millaista vahinkoa hän voi aiheuttaa itselleen sekä muille tienkäyttäjille. 

Lue myös:  Turun Jäkärlässä tapahtuneen epäillyn henkirikoksen esitutkinta on valmistunut - Epäilty on vapautettu

– Poliisipartio tunnistaa päihtyneen kuljettajan epävarmasta ajotyylistä yleensä jo kaukaa, ylikonstaapeli jatkaa.

Alle 15-vuotiaiden skuuttaajien matka ei jatku.

Henkilökuljetus kevyellä sähköajoneuvolla on kiellettyä, mikäli laite on tarkoitettu vain yhdelle hengelle. 

Niin sanottuja ”kaksi päällä -skuutteja” poliisi on tavoittanut Lounais-Suomessa kesäkuun puolestavälistä elokuun loppuun yhteensä 327 kappaletta, eli noin neljä päivässä. Valtaosa näistä, 265 kappaletta, on tavattu Turussa.

Ylikomisario Kai Loukkaanhuhta Lounais-Suomen poliisista sanoo, että kuljettajalle annetaan tässä tapauksessa liikennevirhemaksu ja muistuttaa, että jos laite on tarkoitettu yhdelle hengelle, ei siinä ole useamman turvallista matkustaa.

Lue myös:  Turun Jäkärlässä tapahtuneen epäillyn henkirikoksen esitutkinta on valmistunut - Epäilty on vapautettu

Lisäksi uuden lainsäädännön mukaan kevyitä sähköajoneuvoja ei saa kuljettaa alle 15-vuotias. Käytännössä Lounais-Suomessa tämä on tarkoittanut sitä, että poliisi on keskeyttänyt alle 15-vuotiaiden kuljettajien matkan, ja siitä on ilmoitettu alaikäisen kuskin vanhemmille.

– Positiivista on, että alle 15-vuotiaita skuuttikuskeja on tavattu vain vähän. Tarkkaa tilastoa määristä ei meillä ole, mutta muutama valitettavin tapaus on tullut poliisin tietoon, kun alle 15-vuotias kuljettaja on ollut osallisena liikenneonnettomuudessa, ylikomisario jatkaa.

Kaupalliset yhteistyöt



Tuoreimmat uutiset