Poliisi tutkii rikoskokonaisuutta, jossa ajoneuvon kuljettaja pakeni poliisia Helsingistä Sipooseen keskiviikkona 10. syyskuuta aamuyöllä. Helsingin poliisilaitokselta kerrotaan poliisipartion päättäneen pysäyttää auton Helsingin Malmilla tarkastusta varten, mutta autoilija lähti ajamaan poliisia karkuun.
Tapauksen tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Anssi Enqvist Helsingin poliisista kertoo kuljettajan paenneen poliisia Malmilta Vuosaareen ja edelleen Porvoonväylälle, jossa ajonopeus oli jopa 208 kilometriä tunnissa.
– Lopulta ajoneuvo ajoi poliisin asettamaan piikkimattoon Sipoossa ja ajautui tämän jälkeen ulos tieltä. Poliisi otti autosta kiinni kaksi henkilöä. Kumpikaan heistä ei loukkaantunut ulosajossa, tutkinnanjohtaja jatkaa.
Kuljettajana toiminut 30-vuotias nainen kertoi poliisille lähteneensä ajamaan poliisia karkuun etupenkillä istuneen matkustajan yllytettyä häntä. Matkustajana toiminut 29-vuotias mies oli etsintäkuulutettu toisesta rikoksesta epäiltynä.
Poliisi takavarikoi ulos ajautuneesta ajoneuvosta huumausaineita. Huumausainetestin perusteella naisen epäillään kuljettaneen ajoneuvoa huumausaineen vaikutuksen alaisena. Lisäksi hän oli ajokiellossa.
Naisen epäillään syyllistyneen asiassa törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen, rattijuopumukseen, kulkuneuvon kuljettamiseen oikeudetta, huumausaineen käyttörikokseen, huumausaineen hallussapitoon sekä niskoitteluun poliisia vastaan. Viimeinen rikosnimike liittyy siihen, että kuljettaja jätti noudattamatta poliisin pysähtymiskäskyä.
Matkustajaa epäillään yllyttämisestä törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen.