Helsingissä Kampin Narinkkatorilla järjestettiin lauantaina 30. toukokuuta Sinimustan liikkeen vaalitilaisuus sekä rasisminvastainen mielenilmaus. Molemmat alkoivat kello 12.00.
Poliisin eteläisestä johtokeskuksesta kerrotaan, että mielenilmauksesta tehtiin ilmoitus poliisille tapahtumapaikalla, ja että mielenosoittajille osoitettiin paikka Narinkkatorin toisesta kulmasta.
Tilaisuudet päättyivät hiukan ennen kello kolmea iltapäivällä.
Poliisin mukaan tilaisuudet aiheuttivat meteliä ja liikehdintää Narinkkatorilla, mutta erimieliset henkilöt pidettiin pääosin erossa toisistaan.
– Poliisin tehtävä oli turvata vaalitilaisuuden sekä ilmoitetun mielenosoituksen sujuminen ja kulku sekä yleinen järjestys. Poliisi turvaa kansalaisten oikeutta osoittaa mieltään, poliisi kommentoi.
Tapahtumien yhteydessä otettiin kiinni yhteensä viisi henkilöä.
Poliisin mukaan kolmea henkilöä epäillään pahoinpitelystä, jonka lisäksi yhtä heistä epäillään myös laittomasta naamioitumisesta.
– Pahoinpitelyt tapahtuivat tappelussa, joka sai alkunsa, kun mielenosoittajien joukkoon meni vaalitilaisuudessa mukana ollut henkilö, joka repi mielenosoittajalta lippua, poliisi selventää.
Neljättä henkilöä epäillään lievästä pahoinpitelystä. Poliisi epäilee, että mielenosoittaja heitti vaalitilaisuuteen osallistuneen päälle nestettä.
Viides henkilö ei totellut poliisin käskyjä ja häntä epäillään virkamiehen vastustamisesta.
Kaikki kiinniotetut päästetään vapaaksi kuulustelujen jälkeen.
