Oulun poliisilaitoksen partiot eivät kohdanneet perjantain vastaisena yönä 29. toukokuuta yhtäkään ikäpoikkeusluvalla ajavaa kuljettajaa ratin takaa. Uusi lakimuutos astui voimaan perjantaina puolenyön aikaan.
17-vuotiaan kuljettajan B-luokan ajo-oikeus ei ole enää voimassa yöllä 00.00 – 05.00 välisenä aikana. Kielto päättyy B-luokan ajo-oikeuden haltijan täyttäessä 18-vuotta.
– Mikäli alaikäinen B-luokan ajo-oikeuden haltija tavataan yöllä kuljettamasta henkilöautoa, seuraa rangaistuksena sakko ja väliaikainen tai määräaikainen ajokielto, poliisi kommentoi.
Tulevana viikonloppuna poliisi valvoo tehostetusti kouluansa lopettavaa nuorisoa etenkin päihteidenkäytön ja häiriökäyttäytymisien osalta valtakunnallisen teeman mukaisesti.
Oulun yössä poliisi puolestaan kohtasi kaksi epäiltyä rattijuoppoa, joilla kummallakaan ei ollut ajo-oikeutta.
Toista kuljettajaa epäillään törkeästä rattijuopumuksesta. Kuljettaja puhalsi poliisin seulonta-alkometriin törkeän rattijuopumuslukeman, eli vähintään 1,20 promillea tai 0,53 mg/l.
Toisen kuljettamasta ajoneuvosta takavarikoitiin vähäinen määrä huumausainetta. Poliisi ei kerro tästä kuljettajasta tarkemmin.
