Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen petosrikosyksikössä on tutkittavana epäilty törkeä petos, johon on epäiltynä kolme ulkomaalaistaustaista miestä. Itä-Uudenmaan poliisilaitokselta kerrotaan, että kaksi miehistä on Slovenian kansalaisia ja yksi Tšekin kansalainen.
Tapauksen tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Lasse Lagerbohm Itä-Uudenmaan poliisista kertoo, että miehet saapuivat Suomeen sunnuntaina 10. toukokuuta ja heidät otettiin kiinni maanantaina 11. toukokuuta usean eri viranomaisen saumattoman yhteistyön ansiosta.
– Miehet nousivat huomion kohteeksi matkustajavirrasta jo Suomeen saapuessaan. Heidän maassaolon edellytyksiä selvitettiin Rajavartiolaitoksen ja Tullin toimesta. Henkilöt kertoivat tulleensa Suomeen lomailemaan, Lagerbohm jatkaa.
Miehet olivat maanantaina vuokranneet porvoolaisesta yrityksestä 50 000 euron arvoiset kameralaitteet tekaistua Porvoossa tapahtuvaa kuvauskeikkaa varten. Yrityksen edustajan epäily heräsi, kun kamerat paikantuivatkin ensi Vantaalle ja sittemmin satamaan. Asiasta tehtiin ilmoitus poliisille.
– Mieskolmikko tavattiin Helsingin satamasta, kun he olivat aikeissa viedä arvokkaat kameralaitteet pois Suomesta. Miesten kiinnioton teki Helsingin poliisi ja kiinniotetut toimitettiin Vantaan poliisivankilaan epäiltynä törkeään petokseen. Asian esitutkinta jatkuu Itä-Uudenmaan poliisissa, Lagerbohm kommentoi.
Yritykseltä vuokrattu omaisuus saatiin kokonaisuudessaan takaisin. Vantaalle hylätyt kameralaukut sekä epäiltyjen hallusta takavarikoidut kamerat saatiin palautettua omistajalle.
– Tässä tapauksessa voidaan sanoa, että viranomaisyhteistyössä on voimaa. Törkeä petos saatiin paljastettua noin vuorokaudessa loistavan ja tiiviin viranomaisyhteistyön ansiosta, Lagerbohm kehuu.
